Tanulási nehézségek

Sajnos még manapság is sokan gondolják úgy, hogy  a fejlesztőpedagógia valamiféle áltudomány, a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek csupán lusták vagy buták, esetleg rosszak, és semmi szükség a szakemberek segítségére. A szülők egy része ezért, és amiért fél a kirekesztéstől, nem is fordul időben szakemberhez, nem veszi figyelembe a tüneteket.

Melyek is ezek a tünetek?

A tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek legtöbbször látványosan rendetlenek. Nem raknak rendet a szobájukban, külsejük is zilált, és ezt gyakran észre sem veszik. A genetikai alapon meglévő tanulási nehézségekkel rendelkező gyermekeket rendszerint két csoportba is lehet osztani. Az egyik a sovány, ételekben válogatós, de édességekben mértéket tartani nem bíró, általában vastag, drótszerű hajjal rendelkezők, a másik pedig a túlsúlyos, falánk típus.

Milyen viselkedésminták figyelhetőek meg náluk?

Már nagyon fiatal korukban is folyamatosan mozgolódnak, zavarják a környezetüket. Nehezen tolerálnak másokat, így gyakran kerülnek konfilktushelyzetbe, akár felnőttekkel is. Gyakran önzőek. Előfordulnak olyan esetek is, amikor a gyerek teljesen demotivált, semmit sem hajlandó elvégezni, még játszani is lusta, vagy csak kifejezetten egy játékkal hajlandó. Hamar elfáradnak. Koncentrációs zavaruk van, nehezen tudnak egyvalamire figyelni, mivel minden érdekli őket. Nem képesek a tananyagra fókuszálni. Ugyanakkor néha nem képesek témát váltani, ha valami megragadta a figyelmüket. Nehezen birkóznak meg a sok ingerrel, nem képesek megfelelően, hasznosan szelektálni. Nincs jó rendszerező képességük, a teljesítményük kiszámíthatatlan.

Általában nagy teret igényelnek, mozgásukkal gyakran zavarják társaikat. Gondjuk akadhat az írás megtanulásával, ami persze a koncentráció hiányából is adódik, ugyanakkor a vonalvezetés sem megy nekik. A cipőfűzést is nehezen vagy egyáltalán nem tanulják meg.

A hangérzékelésük is dezorientált. Nehezen észlelik a hangok időtartamát. összetévesztik a zöngés és zöngétlen hangokat. Nem tudnak tagolni. zajosabb környezetben sokkal rosszabbul hallanak társaiknál.

A látásukkal is vannak nehézségeik. Nehezen különböztetik meg a hátteret és az előteret, a rész a egésztől. A formákat is nehezebben ismerik fel. Térlátásuk kezdetleges. Nem is képesek báni a térrel. Nem képesek a látottakat sorbarendezni. Gondjuk van az olvasással és a szövegértéssel.

Gyakran beszédhibásak, rosszul artikulálnak, kicsi a szókincsük. Egyén kommunikációs problémák is előfordulhatnak.

Szomabthelyi gyermekorvos kollégánk szerint nem szabad félvállról venni ezeket a tüneteket, és minél hamarabb szakemberhez kell fordulni, hogy minél kevesebb kár érje a gyereket.